לא מעט פעמים קורה שאנו מוצאים את עצמנו אומרים שכחתי את הדוד דולק מה עשים? דוד דולק להרבה זמן עלול לגרום לנזקים רבים מלבד עלות החשמל הרבה. במקרים בהם אדם שכח את הדוד דולק למשך שעות רבות לרוב אין סכנה מיידית בתנאי שהדוד הותקן כראוי ואינו ישן מידי ובלוי. למערכות הדוד יש מנגנוני הגנה למקרים הם שוכחים לכבות את הדוד – המנגנון המרכזי למקרים אלו זהו התרמוסטט שמנתק את אספקת זרם החשמל לגוף החימום גם אם הדוד עצמו דולק. הסכנה הקיימת בכל זאת היא בכמות המים החמים שיוצאת בצינורות ועלולה לגרום לכוויות במידה ולא נזהרים!

מהו זמן סביר לחימום המים בדוד? 

כאשר שואלים את המומחים מהו זמן סביר להדלקת הדוד  ומה קורה אם שכחתי את הדוד דולק מה עושים? השאלה היא מהו זמן סביר בו לא נגרם נזק משמעותי מלבד עלות החשמל, הזמן המקסימלי וההגיוני להפעלת דוד חשמל  כאשר הדוד בעל נפח של 150 ליטר הוא כארבע שעות, אם שכחתי את הדוד דולק בזמן של ארבע שעות לא יגרם שום נזק מהותי לעומת זאת אם שכחתי מעל לעשר שעות כבר עלולים להיות נזקים משמעותיים.

אדם בממוצע מתקלח בטמפ' מים של גופו 36-40 מעלות לא יותר מזה. כמות ממוצעת של מקלחת היא כ 30 ליטר, לכן במקרים ששוכחים את המים בדוד דולקים קורה מצב בו כמעט כל מיכל הדוד רותח וזוהי סכנה.

ניתן לכם דוגמה נפוצה ושכיחה ביותר:

דוד של 150 ליטר בו מותקן גוף חימום סטנדרטי של 2500 W והתרמוסטט מכוייל לטמפ' של 50 מעלות – אלו הנתונים הנפוצים בד"כ למערכת החימום בדוד. במקרים רגילים של הדלקת הדוד למשך 3-4 שעות המים במרכז הדוד ובחלק העליון שבו חמים מאוד ואם למשל הטמפ' בחלק העליון בדוד מגיעה ל טמפ' של 80 מעלות בחלק התחתון של הדוד (היכן שנמצא התרמוסטט) הטמפ' של המים היא 40-50 מעלות וברגע שהתרמוסטט "מרגיש" שהטמפ' המים בתחתית הדוד מגיעה לטמפ' המים שהוא כוייל (50 מעלות לצורך הדוגמה שלנו) אז התרמוסטט מפסיק את פעולת חימום המים ובכך אין כל סכנה.

בטמפ' מים של 80 מעלות לא אמור להיות אף נזק לדוד גם אם שכחתי את הדוד דולק למשך שעות רבות – כל עוד המערכת תקינה!

מה קורה שהמערכת לא תקינה או שהותקנה בצורה מרושלת?

במקרים שבהם משתמשים בתרמוסטט לא תקני (תרמוסטט קצר) ובמקרים שמכיילים את התרמוסטט לטמפ' גבוהה של 70 מעלות (המקסימום) אזי במקרים בהם שוכחים את הדוד דולק קורה מצב שרק כאשר המים בחלק התחתון של הדוד יגיעו לטמפ' של 70 מעלות אז התרמוסטט הקצר יפסיק את פעולת חימום המים – אך המים בחלק העליון של הדוד יכולים להגיע לטמפ' מים גבוהה ואף לקיטור אדים של 120 מעלות!!! סכנה.

ישנם הפרשי טמפ' מים בין החלק העליון למרכז וחלק התחתון של הדוד ועל כן חשוב לוודא שהטכנאי דודים בדירתכם משתמש בתרמוסטט תקין וארוך (לא קצר), ושהתרמוסטט מכויל לטמפ' של 50 מעלות. אמצעי זהירות נוסף הוא שסתום הביטחון – ודאו כי הוא תקין ועובד ואינו ישן ומחליד  (נתקלנו בדירות שכלל לא הותקן שסתום ביטחון).

הנזקים שעשויים להיגרם במקרים בהם שכחתם את הדוד דלוק למשך שעות

הנזקים שמצויינים כאן עשויים לקרות בתנאים מסויימים של בלאי הדוד הצנרת והמחברים של הדוד וגם איכות הצנרת מים בדירה עצמה.

  • צנרת המים החמים מהדוד לדירה עשוי להפגע.
  • מחברים של הדוד עשויים לנזול (שסתום ביטחון, אל חוזר, חיבורים לצינורות בדוד).
  • בחלק העליון של הדוד עשוי להיווצר קיטור אדים מחימם המים והדבר עשוי לגרום לדוד שמש להתפוצץ (בחלקים שהם הוא חלש בעיקר באזורי הריתוך).
  • התרמוסטט עשוי להתקלקל ויהיה צורך בהחלפת תרמוסטט לדוד.
  • קצר בדוד שמש.
  • הצטברות אבנית רבה על גוף החימום.
  • נזילות מהפלאנג'.
  • צנרת המים בבית עשויה להינזק – ובמקרים אלו הנזק הכלכלי גבוה.
  • נזק לגוף החימום – תצטרכו להחליף גוף חימום בדוד.

 

*מומלץ מאוד – התקינו טיימר לדוד שמש וחסכו לעצמכם המון כאב ראש וסכנות!

מה עושים כאשר שוכחים את הדוד דולק למשך הרבה שעות

אם שכחתם את הדוד דולק למשך שעות עשו את הפעולות הבאות:

  1. פתחו במס' ברזים בבית את המים החמים בכדי לשחרר את הלחץ הקיים בדוד ואת הקיטור שניהיה שם. (אין לסמוך על הכיול של התרמוסטט) וזאת בכדי שלא יקרה מצב של כוויות.
  2. פתחו את המים החמים בברזים למשך כ 5 דקות לפחות (אל דאגה לא יגמרו לכם המים החמים).
  3. אם יש לכם גישה לדוד (במסתור כביסה או בעליית הגג) – גשו בזהירות ופתחו את שסתום הביטחון בדוד – זהירות כי הוא רותח!!!
  4. ודאו וסרקו את הדוד והחיבורים וודאו שאין דליפות מים ונזילות.

דוד שמש זרם חלש

כמה עולה לחמם את המים בדוד?

גוף החימום בדוד חשמל נחשב לאחד המכשירים הזוללים אנרגיה (גוף חימום סטנדרטי הוא בעל הספק של 2500 W), ישנם מספר דרכים שניתן לנקוט כדי לחסוך בעלויות. עלויות החימום תלויות במספר גורמים: סוג גוף החימום, איזה טמפרטורה מכוון התרמוסטט, גודל הדוד, על פי הממוצע הפעלת דוד במשך שעה מגיעה 1 עד 2 ₪ אך ישנם גורמים אשר משפעים על יעילות הדוד כמו אבנית, צנרת לא תקינה, מזג האוויר בחוץ ועוד אשר עלולים לייקר את עלות החימום וזמן החימום.

מה עושים כדי שלא יגרמו נזקים חמורים לדוד?

לא נורא אם פעם אחת שכחתי את הדוד דולק, מה עושים כדי שזה לא יקרה שנית? יש מספר פתרונות לדוגמה התקנת שעון חכם לדוד שניתן להגדיר זמן מקסימלי של הפעלתו, כיום ישנה אפשרות לשלוט בהפעלת הדוד הדלקה וכיבוי דרך  הטלפון הנייד, אם התקנתם מאיץ לדוד המים יתחממו מהר ולא נגיע למצב של שכיחת דוד דולק זמן רב, מעבר לכך חשוב לדאוג לתחזוקה שוטפת של הדוד לניקוי האבנים ובדיקת התרמוסטט ושסתום הביטחון.

אביאור מרכז הדודים מתמחים במתן כל השירותים לחימום המים התקנה תיקון ותחזוקה שוטפת של דודי שמש וחשמל