דודי שמש אינם המצאה חדשה, אך הם ממלאים את תפקידם היטב מזה עשרות בשנים. כל דוד שמש מספק מים חמים, חינם אין כסף, בזכות אנרגיית השמש. לעומת דודי השמש הוותיקים, פותחו בשנים האחרונות מערכות חדשות, שנקראות מערכות סולאריות. למרות שיש מן הדמיון בין שני הדברים, ישנם גם כמה וכמה הבדלים עקרוניים.

כמה מים אפשר לחמם בשמש

נתחיל בעובדה הבאה – דוד חשמלי מספק מים חמים על בסיס אנרגיה חשמלית שעולה כסף. לעומת זאת, דודי שמש ומערכות סולאריות יודעים לחמם את המים ללא צורך בהזרמת חשמל ובחינם. ההבדל הראשון שבין דוד לבין מערכת סולארית טמון בכמות המים החמים. כל דוד יחיד יודע לחמם מים לשתי נפשות, שלושה, ארבעה ולעיתים יותר, בהתאם לגודל הקולטים ולגודל הדוד עצמו. לעומת זאת התקנת מערכות סולאריות נועדה לספק מים חמים עבור בנייני מגורים שלמים. המערכת הסולארית מולבשת על הגג בצורה של קולטים רבים ביותר. הקולטים הללו אינם אישיים, כלומר אינם משויכים לדייר כזה או אחר. המערכת כולה נועדה לחמם את המים של כלל דיירי הבניין או לכל הפחות של כמה וכמה קומות במגדל מגורים.

מדוע נדרשת כיום מערכת ומתי

הדרישה למערכות סולאריות הגיעה כאשר החלו לצוץ בנייני מגורים גבוהים יותר ויותר. דודי השמש התאימו כאשר הבנייה בארץ הייתה נמוכה יחסית. במקרים כאלה, ניתן להציב על שטח הגג מספר קולטים הזהה למספר הדירות. אולם, כאשר הבניין גבוה, אין על הגג די שטח להקים את הקולטים ואת הדודים. הדבר נכון גם בבתים נמוכים, כאשר הגג איננו פנוי אלא בנוי (דירות גג, פנטהאוזים). הבדל מאוד חשוב בין דוד שמש לבין מערכת סולארית טמון בכך שהמערכת היא מאוד חסכונית במקום. ניתן להציב את הקולטים ללא אובדן שטח מפני שהדודים עצמם אינם ניצבים על הגג. החום שנקלט מהשמש הופך לאנרגיית חום שמחממת בעת ובעונה אחת את הדודים האישיים של כל הדיירים. מכאן ניתן להבין עוד הבדל חשוב. דודי שמש אישיים תמיד מחוברים צמוד לקולט שמש אישי. לעומת זאת, מערכת סולארית על הגג מחוברת לדודים האישיים שניצבים רחוק יותר, בתוך הדירות עצמן (ולא צמוד לקולטים הסולאריים).

מערכת פתוחה לעומת מערכת סגורה

מערכת סולארית לחימום מים שונה מדוד השמש, גם במובנים נוספים. למשל, המערכת הסולארית הינה מערכת פנימית סגורה. כלומר, המים שבתוך הדוד שבכל דירה מתחממים באופן עקיף על ידי שיטת החלפת חום. ישנה צנרת נפרדת וסגורה שמחממת את המים בדודים הביתיים שבתוך הדירות. מכיוון שכך, במערכת הסולארית כמעט ולא נוצרות תקלות ולא נוצרת אבנית. היווצרות אבנית היא אחד הגורמים העיקריים לקלקולי דודים, משום שבמקרה זה מדובר במערכת פתוחה – המים שמתחממים הם אותם מים שלאחר מכן משמשים למקלחת חמה.