שיטת חימום המים הנפוצה ביותר בארץ היא באמצעות דוד שמש המשתמש באנרגיה סולארית לחימום המים, הדוד מורכב משני חלקים עיקריים – מכל המים וקולט השמש, אנו נבדוק כיצד עובד קולט לדוד שמש.

איך בנוי קולט לדוד שמש?

קולטי שמש הוא חלק מדוד שמש המשמש לחמום מים על ידי המרת אנרגיית האור לחום, קולט שמש בנוי בצורת תיבה מלבנית שמידותיה כ-80 ס"מ על 180 ס"מ הוא עשוי ממתכת בצבע שחור מלבד הדופן הקדמית העשויה זכוכית או פלסטיק שקוף, המשטח התחתון מורכב מחומר בידוד בשם פוליאוריטון  בתוכו עובר צינור מים ממתכת נחושת או ברזל ולוח פח שחור שתפקידו להעביר את החום הנוצר, הצינורות מחוברים לדוד המים החמים עולים מעלה ונאגרים בדוד, את הקולטים מציבים בזווית של כ- 27 מעלות ממשטח אופקי בכיוון דרום.

איך עובד קולט לדוד שמש?

השמש עוברת דרך הזכוכית השקופה פוגעת במשטחים ומחממת את הקולטים ואת המים שזורמים בצינורות בתוכם, הצינורות השחורים קולטים את האנרגיה הסולארית וממירים אותה לאנרגיית חום, בנוסף נוצר חום נוסף הכלוא בין הזכוכית למתכת אשר מתחממות גם הן, המים המועברים בצינורות יוצרים תהליך פיזיקלי תרמוסופיה, המים החמים בעלי משקל סגולי נמוך יותר ולכן הם זורמים כלפי מעלה לחלק העליון של הדוד ומים קרים חדשים נכנסים מהחלק התחתון של הדוד לתחתית הקולטים, המים זורמים בין הדוד לקולט מעצמם בגלל שמים חמים צפים על מים קרים.

איך לשמור על קולט השמש?

לאחר שהבנו כיצד עובד קולט לדוד שמש נבדוק איך לשמור ולהאריך את חייו, בקיץ יש לנקות את הקולט מהאבק המפריע לקליטת האור (ראו מאמר על ניקוי קולטים לדוד שמש), יש חומר הנקרא ציפוי ננו זכוכית הנמרח על אביזרי הזכוכית ומונע הצטברות מים אבק ולכלוך, בחורף בימים קרים מאוד כדאי לפתוח מעט את המים כדי שהמערכת תעבוד ולא תקפא.

אביאור– מרכז הדודים, ישמחו להעניק לכם שירותי התקנה והחלפת קולטי שמש ומערכות מים חמים מכל סוג במחירים אטרקטיביים ותנאי תשלום נוחים, מעוניינים בפרטים נוספים אודות התקנה תחזוקה ותיקון דודי שמש וחשמל? התקשרו אלינו   טלפון: 079-5805440   נייד 079-5805440