כל מה שכדאי לדעת לפני שמתקינים דוד שמש בבניין משותף:

דוד שמש הינו הפריט הנפוץ ביותר בישראל שפועל ע"ב אנרגיה סולארית. דודי השמש נכנסו לשימוש בשנות ה-50, וכיום הם מותקנים בכ-85% מממשקי הבית בישראל.
בניינים נמוכים יחסית (עד 8 קומות) מחויבים בהתקנת דודי שמש לפי חוק, ובמגדלי מגורים גבוהים אין חובת התקנת דודים (מפאת חוסר מקום לכמות של עשרות/מאות דודים) – אך מה קורה כאשר מדובר בבניין משותף?
במדריך שלפניכם נסביר מה נדרש לעשות טרם התקנת דוד בבניין משותף, במה זה כרוך, וכיצד מבוצעת התחזוקה לאחר ההתקנה:

הדרישות טרם ההתקנה

על בעל הדירה להנפיק תעודה ממהנדס הוועדה לתכנון ובנייה ברשות המקומית של אזור מגוריו, שתצהיר כמה דודי שמש ניתן להתקין על גג הבניין המשותף בו הוא מתגורר.
במידה ולפי התעודה אין מספיק מקום, יהיה עליו לקבל הסכמה משאר הדיירים לביצוע ההתקנה. לאחר קבלת הסכמת הדיירים, בעל הדירה יידרש לקבל היתר להתקנת הדוד בהתאם לחוק התכנון והבנייה מהרשות המקומית של אזור מגוריו.
במקרים של התקנת דודי שמש בבניינים חדשים לחלוטין (בתהליך בנייה) – ייתכן והתהליך יצטרך להיות תחת פיקוח ממונה בטיחות של הפרויקט.

איך זה עובד?

דודים בבניין משותף לרוב יותקנו בקרבת הדירה, על מנת שניתן יהיה לחבר את הצינורות ישירות לתוך שטחה. המרחק של הדוד מהדירה עלול להשפיע על מהירות ואיכות הגעת המים, כך שהדירות שנמצאות בחלקו העליון של הבניין יזכו לקבל מים חמים יותר, והדירות התחתונות יקבלו מים מעט קרים יותר.
המיכל עצמו ימוקם בתוך הדירה, וכמות הקולטים של הדירה תיקבע על ידיו של קבלן הבניין או הגורם אשר התקין את מערכת חימום המים. כל דירה למעשה מקבלת מים חמים ממאגר משלה, ולא יווצר מצב של זרימת מים חמים מהמיכל שלה לצנרת המשותפת.

הכנת תשתית חשמל ורכישת דוד איכותי

בתחילת העבודה תבוצע הכנת תשתית חשמל, אשר תכלול תקע או הכנה לנקודת חשמל בקרבת הדוד. בנוסף, יוקם מעגל חשמלי מבודד עבור הדוד, כדי למנוע עומס חשמלי שיכול להיווצר יחד עם השימוש במכשירי החשמל בבית.
הכנת התשתית תיעשה ע"י חשמלאי מקצועי ומוסמך, ואת דוד השמש עצמו חשוב לרכוש מיצרן מוכר ובעל מוניטין גבוה. רוב הדודים מיוצרים עם מאפיינים יחסית דומים, ומגיעים עם אחריות לפי שיקוליו של היצרן.

התקנה ותחזוקה

לצורך ההתקנה והתחזוקה של הדוד חשוב לבחור חברה אמינה ומקצועית שברשותה כלל הציוד המתאים לכך, ואשר מעסיקה אנשי צוות מקצועיים ומנוסים שיוכלו להגיע בהקדם האפשרי במידת הצורך.
הדוד והקולטים מצריכים תחזוק תקופתי לצורך שמירה מירבית על אורך חייהם – הטיפולים התקופתיים כוללים שטיפה של הקולטים, התקנת מסננים למניעת אבנית, ושטיפת הצנרת כל שנתיים.