דוד שמש התפוצץ מה זה אומר?

המקרה השכיח ביותר כאשר אומרים דוד שמש התפוצץ מתכוונים לכך שיש פרצה של מים מתוך הדוד החוצה. דוד שמש או חשמל עשוי ברזל ומצופה בתוכו בשכבת בטון או אמאייל (ראו מאמר בנושא ציפוי אמאייל או בטון מה כדאי). מחוץ לדוד יש ציפוי של פוליאורותן מוקצף המכוסה בגליל פח לבן. לפיכך כאשר יש חדירה של מים אל מחוץ לכל השכבות הללו קורה מצב שבו מתחיל חלחול ופרץ של חור קטן שמתרחב ובכך הולך וגובר לחץ וכמות המים שחודרת אל מחוץ לדוד. דוד שמש מתפוצץ אין זה שהדוד עומד באמת להתפוצץ אלא פרץ של מים החודרים את גוף הדוד המתכתי.

מקרה נוסף הוא כאשר כמות המים החמים בדוד גבוהה והמים הופכים לקיטור בחלק העליון של הדוד ואין פורק לחץ הדבר מביא לכך שנוצר פיצוץ של מים בחלקים הכי חלשים במערכת הדוד שהם בד"כ: חיבורים, ריתוכים, שסתום ביטחון ועוד.

במקרים של דוד שמש שהתפוצץ תהיה נזילת מים מהדוד ועשוי להישמע "פיצוץ" בום חלש או חזק יותר.

דוד שמש התפוצץ

איך זה קורה שדוד שמש מתפוצץ?

ישנם מס' סיבות עיקריות הגורמות לדוד שמש להתפוצץ:

  1. תרמוסטט לקוי – תרמוסטט שלא מפסיק את פעולת חימום המים בדוד מביא לכך שטמפ' המים החמים בדוד גבוהה מאוד עד לכך שהחלק העליון בדוד הופך לאדים ולקיטור ובעצם להביא ללחץ גבוה שעשוי להביא לשחיקת האזורים החלשים בדוד הדוד שהם המחברים אל הדוד, צינורות המובילים את המים מהדוד החוצה ואזורי הריתוכים של הדוד. החום והלחץ יחדרו את האזורים החלשים ויגרמו לפיצוץ בדוד שמש. לכן יש צורך בהחלפת תרמוסטט בדוד בכל מס' שנים.
  2. הדלקת הדוד בצורה לא מבוקרת – הדלקת הדוד למשך שעות רבות תוביל להפעלת מערכות ההגנה השונות (תרמוסטט בעיקר). אך כאשר יש תרמוסטט לקוי או בהיעדר תרמוסטט (כן, נתקלנו גם בדברים כאלו) חימום המים מתבצע בצורה קבועה ושכיחת הדוד דולק עשויה להוביל למקרים של פיצוץ בדוד שמש. לשם כך מוטב להתקין טיימר לדוד שמש או לשים לב לכמות זמן שמפעילים את הדוד.
  3. דוד שמש ישן / חלודה – דוד שמש ישן (בד"כ שאינו בעל ציפוי אימאייל) נשחק בגלל המים הקשים הקיימים בישראל ולכן חלודה וקורוזיה הקיימים בדוד במשך השנים עשויים לחדור את הברזל בדוד ולהביא למצב שדוד השמש התפוצץ. בהתחלה החור יהיה זעיר מאוד ואט אט הוא יתרחב. במקרים אלו מוטב להחליף דוד שמש בכל 7 שנים לפחות.

איך מזהים שדוד שמש התפוצץ?

אם דוד השמש שלכם על הגג איך באמת ניתן לזהות שהוא התפוצץ? הרי לא באמת תוכלו לשמוע את קול הפיצוץ כשזה יקרה. ישנם סימנים שיכולים להעיד על כך שדוד שמש התפוצץ ועל כן עליכם להיות עירניים. בכל המקרים הבאים אותם נפרט הסיבה לכך היא פריצה של מים חמים מתוך הדוד החוצה:

  1. יש מקרים שלאחר חימום של שעות כמות המים החמים בדוד תהיה כ"כ נמוכה – בקושי למקלחת אחת (תוכלו לקרוא עוד על למה המים החמים נגמרים מהר בדוד). אם קורה שכבר מס' ימים אתם מדליקים שעות את הדוד והמים בקושי מספיקים לחצי מקלחת סימן שיש בעיה חמורה!
  2. מדליקים שעות את הדוד ובכלל אין מים חמים – אם אתם מדליקים את הדוד, המונה חשמל עובד כמו שצריך / החלפתם גוף חימום בדוד לאחרונה ועדיין דוד השמש לא מחמםככול הנראה דוד השמש שלכם התפוצץ.
  3. חשבון המים החודש גדול באופן משמעותי – כאשר יש נזילת מים מהדוד בגלל פיצוץ בדוד שמש כמות המים המתבזבזת גבוהה ועל כך בחשבון המים תקבלו חיוב גבוהה מהרגיל, היו עירניים לגבי זה!
  4. מים שזורמים מהגג במרזב – אם אתם מבחינים במים שיורדים מהגג במרזב ואין גשמים או שאתם בכלל נמצאים בקיץ קורה מצב שיש מקור מים שזורם מהגג ויורד כלפי מטה – גם אם מדובר על דוד שמש שהתפוצץ מהשנים עדכנו אותם, או שלחליפין דוד השמש שלכם התפוצץ!

דודי שמש בתל אביב

מה עושים שמזהים שדוד השמש התפוצץ?

כאשר מבחינים בכל הסימנים שפירטנו כאן כי דוד השמש התפוצץ עליכם דבר ראשון לסגור את ברז המים הראשי של דירתכם. הדבר יוביל לכך שתהיה הפסקה של זרימת מים ובזבוז מיותרים עד לתיקון. לאחר מכן יש צורך שתתקשרו אלינו אל חברת דודי שמש מנוסה ומקצועית שתוכל להגיע אל דירתכם תוך זמן קצר לטיפול בבעיה. מבלבד זאת אין לכם עוד מה לעשות בנידון ככל שתצרו קשר מהר יותר כך תקבלו שירות טוב יותר ותוכלו ליהנות ממים חמים לאורך זמן.

האם ניתן לתקן דוד שמש שהתפוצץ?

כאשר רק אחד המחברים התפוצץ כמו שסתום הביטחון אז ניתן להחליפו, אך במרבית המקרים בהם יש פיצוץ בדוד שמש אין מה לעשות בנידון ויש להחליף את הדוד לחלוטין. לא ניתן לבצע תיקון כלל! אל תנסו להשתכנע כי סיליקון או כל חומר אחר יוכל לסתום את מקור הפיצוץ החום ולחץ המים יפרקו את החומרים הללו וזה לא בטיחותי.

זוהי הזדמנות להתאים את גודל הדוד אל הצורך שלכם בין אם מדובר על דוד שמש 150 ליטר או דוד שמש קטן יותר (היכנסו וקראו כיצד להתאים את גודל הדוד שמש לצרכים שלכם). בנוסף תתחדשו בדוד איכותי עם אחריות לשנים רבות ובכך תחסכו כאב ראש מיותר, חיסכון בעלויות צריכת המים והחשמל.

מחיר תיקון / החלפת דוד שמש שהתפוצץ

במידה ורק המחבר נהרס עלות תיקון והחלפת המחבר יכולה לנוע בין 350-600 ₪ תלוי במס' גורמים (מקום מגורים, מיקום הדוד בגג ועוד). במקרים בהם יש צורך החלפת הדוד לגמרי עלות החלפת דוד שמש שהתפוצץ יכולה לנוע בין 1000 – 2000 ₪ הדבר תלוי במס' גורמים כמו: גודל הדוד, מקום מגורים, מיקום הדוד, זמן הקריאה (שבתות / חגים / שעות לילה מאוחרות ), נזק נוסף לקולטים / צנרות המים ועוד.

גם אם יש לכם ספק שדוד שמש התפוצץ אל תהססו צרו קשר איתנו ונשמח לתת לכם מענה מהיר ומקצועי לטיפול בבעיה.
לקבלת הצעת מחיר התקשרו לאביאור מרכז הדוודים בטלפון 1-800-567-890, 050-8774555